torsdag 27 november 2014

Intervju - Mikael Sörling


 

Mikael Sörling är en gammal man. När jag var ung skrev han artiklar och elaka recensioner i Close-up Magazine, idag ger han ut trevliga skivor, bloggar och är en allmän good guy. Here we go...

Du är mångårig musikskribent och tidigare fanzinemakare. Blir du nånsin sugen på att göra nått nytt eget i pappersform igen? 

Om jag blir, så fort jag läser ett pappersfanzine vill jag göra ett eget zine. Minst ett par gånger om året strukturerar jag upp en ny tidning i tanken. Innehåll, utseende, krönikörer och blast-from-the-past-prylar. Det blir svinbra varje gång. Så varför gör jag det inte då. Enkelt, jag tycker det är ganska trist att skriva och tycka en massa saker. Men däremot skulle jag bli en jävligt grym redaktör, som la ut jobb på andra och sedan redigerade/layoutade allt material. Det stupar på att jag inte har cash till ett sådant projekt. Ska det vara meningsfullt att göra ett zine så vill jag trycka upp minst 700 -1000 exemplar och eftersom det är astrist att sälja prylar måste tidningen dessutom vara gratis. Det blir ett lite för dyrt nöje tyvärr.

Vilken är egentligen den bästa punkplattan någonsin ? Jo du måste välja EN! 

Det är ju en helt omöjlig fråga att svara på. När jag gjort listor på bästa skivor någonsin hamnar alltid Ebba Gröns ”We’re only in it for the drugs” i topp, för det var den första skiva jag köpte själv, det var den skivan som öppnade porten till en helt ny värld när jag var 11. Men bäst… det vet i tusan, däremot har den ju betytt mest. I går lyssnade jag på några Bluttat-album och just då tyckte jag de var helt övermäktiga.

Vad händer med Turist i tillvaron (bolaget)? Nya släpp? 

Jag har precis haft deadline för vol 8 och återigen höll alla banden tiden (plus/minus några timmar). Det blir en tre sidors lp med ett 24 sidigt fanzine, kommer att bli sjukt bra. Spana in låtlistan: A Motvilja (Ystad)– Maktens ridå, Aktion Vet Hut (Malmö)– Översittarjävlar Benmjöl (Kiruna) – Sanningen kvävs Matriarkatet (Stockholm) – Mäns Urban Savage (Malmö) – Stomp it out Ilandsproblem (Örebro) – Scorn of life Stry & Stripparna (Malmö) – Kickar 

B Svin (Stockholm)– Fredag hela veckan, Stockholm HC Hellre Vargen (Umeå) – Snabbare, Folköl i mitt blod Nya Given (Norrköping) – Jantelagen Senap (Ljungby)– Nuets fångar Låt dom hata oss (Stockholm) – Upp igen Min Mammas Klimax (Skövde) – Jag ser igenom era lögner Sista Dansen (Stockholm)– Tovigt hår 

C Trots (Umeå) – Nervous wreck, Political depression Idiot Ikon (Stockholm) – Fuck off and die Dråp (Sundsvall) – Min förlorade värld Slomarp (Motala)– Fooled by the system, damned by society Stick och Brinn (Västerås) – Livet på en pinne The Judas Bunch (Stockholm) – Hey bartender! Knægt (Malmö) – Snuthat går i arv 

D The sound of silence

Jag hoppas att skivan är ute i februari nästa år. Samtidigt kommer nya plattan med Barcelonas Assac!, som jag ger ut tillsammans med ett gäng andra bolag. Riktigt vasst old school band för alla som gillar såväl Bostonscenen som den italienska 80-talsscenen. Till sommaren hoppas jag vara med på Vindicate This! nya fullängdare (oj, oj oj vilken pride/red.). Annars har jag inte så mycket planerat, jag har väldigt många idéer på skivor jag skulle vilja göra – men det mesta faller på att jag tycker det är vansinnigt tråkigt att sälja skivor – jag är ingen säljare alls. Och i backspegeln var det ju minst sagt jävligt dumt att avbryta samarbetet med Sound Pollution. Jag kan tillägga också att jag inte kommer att ge ut någon Turist i tillvaron vol 9 under 2015, så hold your horses.

Du verkar tycka att scenen är bättre än någonsin medan jag längtar mer och mer tillbaka till 90-talet. Hur kan det komma sig? Saknar du också Göran Persson ibland? 

Den är ju bättre nu. 135 band har under tre (eller är det fyra?) år medverkat på de åtta Turist i tillvaron-samlingarna. Jag kan helt ärligt säga att jag tycker samtliga är svinbra och jag skulle lätt köpa deras skivor. Dessutom har ett ganska stort antal band tackat nej till medverkan och än fler har jag inte (än) haft möjlighet att fråga om de vill vara med. Det kryllar verkligen bra band därute just nu. 90-talet känner jag inte så där superstarkt för, då är det snarare 80-talet jag tänker tillbaka på – när allt var nytt och speciellt för mig. Jag glömmer aldrig när jag hörde Really Fast-ettan första gången (en polare bandade den), jag var helt chockad över kraften och manglet. Eller när jag rattade in P3 och lärde känna Moderat Likvidation och Missbrukarna via Ny Våg. Göran Persson? Näe (syftar mest på hans rent fysiska närvaro och sköna scenmoves som när han ägde Maud Olofsson osv/red.).

Säg är det konstigt att man längtar bort ibland?  

Inte alls, fråga bara Karl Marx. 

Politik! Ett gift enligt vissa, den krassa verkligheten är att vi alla påverkas av den och att vad vi gör och säger också påverkar vår omgivning. Vad är din egen inställning? Har du någonsin varit aktiv i nått? Hur ser du på punk och politik? Själv tycker jag man får vara såväl totalt opolitisk i attityd som låttexter om man vill det men det är inte fel att stå upp för nått osv. Min åsikt är också att de som skriker högst om att hålla politiken borta är de som är flitigast med att suga extremhögerröv. Men jag kanske generaliserar och/eller överdriver? 

Jag vet inte riktigt vad jag ska tillägga, eftersom jag håller med dig – förutom det där med ”skriker högst suger flitigast extremhögerröv”, jag skulle nog inte våga att dra den generaliseringen (fegis/red.). Jag tycker absolut att man kan vara ett opolitiskt band och välja att inte skriva om politiska ämnen i sina låtar eller spela i politiska sammanhang (som typ alla andra band – pop, rock, metal etcetra – som finns). Men samtidigt kan jag tycka att den där beröringsskräcken kan bli smått absurd, som efter naziattacken i Malmö i mars – hur svårt kan det vara att ta avstånd från något sådant? Det opolitiska kan också bli jävligt korkat. Jag läste en tråd på FB där en staketvinglare menade att visst var nazism skit ”men det är ju alla andra partier också”. Vilket också i någon mån är en politisk uppfattning. 

http://www.youtube.com/watch?v=WMvraedLR2o

Vad tycker du om nya Rancid? 

Jag har inget principiellt mot Rancid, det finns bara så mycket annat att lyssna på (jävla politikersvar/red.). Nu tänkte jag lägga på Blut+Eisen fenomenala "Schrei doch"-album.

https://www.facebook.com/pages/Turist-i-tillvaron/146745638687764
www.sirling.blogspot.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar